Det är ingen hemlighet att Instagram-influencers kan tjäna bra pengar. Men om du har tillbringat en stund på plattformen och postat utan en plan, vet du också att det inte är så enkelt att få likes som du kanske tror. Det kräver lite mer än att bara ta en bild och posta den med en rolig bildtext. Om du vill ha fler likes på Instagram behöver du en strategi. Som tur är har du kommit till rätt ställe om du undrar hur du kan få fler likes på Instagram. I den här artikeln går vi igenom allt du behöver göra för att få fler “likes” och engagemang på dina Instagram-inlägg, “Stories”, “Reels” och “IGTV”. Slutligen rekommenderar vi att köpa Instagram likes och.
Vad är Instagram likes och varför är de viktiga?
Instagram-likes är andras sätt att berätta för dig att de gillar ditt innehåll. Och låt oss vara ärliga, det är trevligt att öppna Instagram och se alla små meddelanden som berättar att ditt innehåll resoneras med människor, eller hur? Naturligtvis betyder de små hjärtana mycket för Instagram-influencers som hoppas på att öka sin räckvidd på plattformen. Instagram-likes är en av sätten som algoritmen avgör vilket innehåll som ska visas för en större publik, och vilka användare som har lättare att dela sitt innehåll. Tänk på dem som rankningssignaler, liknande vad sökmotorer letar efter när de bestämmer hur de ska indexera och rangordna webbplatser.
Och även om Instagram försöker dölja antalet likes ett inlägg får, betyder det inte att de är mindre viktiga. Även om antalet likes inte är offentliga, är antalet likes fortfarande en viktig influenssignal för plattformen, så det är avgörande att du skapar en Instagram-marknadsföringsstrategi utformad för att få mer likes och engagemang på ditt innehåll!
Hur man får fler Instagram-likes: några tips!
Att få fler likes och följare på Instagram är inte enkelt. Fråga bara några av de största Instagram-influencers om tiden och energin de har lagt ner på att bygga upp sina följare, och hur mycket tid och energi det tar att fortsätta att växa. Men bara för att det inte är enkelt betyder det inte att det är omöjligt. Faktum är att det finns tre områden du kan ta itu med för att komma igång på vägen till att samla fler likes nu:
Skapa kreativt Instagram-innehåll:
Det du publicerar på Instagram har stor betydelse. Eftersom Instagram är en visuell plattform, är det viktigt att ditt innehåll är visuellt tilltalande. Det innehåll du publicerar har en stor inverkan på vem du lockar till ditt konto, och om det inte är tillräckligt bra, så kommer folk inte att stanna kvar.
Marknadsför ditt innehåll:
När du har skapat bra innehåll måste du marknadsföra det genom krysposting, hashtags och mer.
Samarbeta med andra:
Sponsrade inlägg, partnerskap och att engagera sig i innehåll som andra publicerar kan gå långt i att skaffa dig fler likes och engagemang.
Nu när vi har täckt de tre viktigaste områdena du behöver fokusera på, låt oss titta närmare på exakt vad du kan göra inom varje av dessa områden för att öka antalet likes och engagemang på ditt Instagram-innehåll.
Hitta din målgrupp tidigt
En av de viktigaste sakerna du kan göra för att öka antalet likes på Instagram är att hitta din målgrupp. Du behöver inte vara allt för alla, och du borde inte försöka vara det heller. Din målgrupp är de som är intresserade av vad du har att säga. Skapa din profil med din målgrupp i åtanke och bygg din innehållsmarknadsföringsstrategi runt att nå dem. Den här typen av inriktning garanterar nästan att du kommer att få de äkta likes som du önskar.
Vem är dina konkurrenter på Instagram?
På samma sätt som du bör känna till din målgrupp, måste du också känna till och förstå dina konkurrenter. Det kan också hjälpa dig att få nya idéer för det innehåll du vill skapa och dela på din egen Instagram-konto. Det betyder självklart inte att du ska kopiera dem. Men du bör absolut kolla in vad de lägger upp och särskilt ta hänsyn till det innehåll de delar som får deras publik exalterad. Anpassa detta innehåll till din egen stil. Du kan till och med kolla upp vilka deras mest engagerade följare är och börja följa dem och engagera dig med dem för att locka dem till din egen konto.
Testa olika typer av innehåll
Medan Instagram började som en plats för att dela vackra bilder, har det växt till en mångdimensionell plattform som erbjuder massor av möjligheter att experimentera med olika typer av innehåll du kan erbjuda. Att testa olika typer av innehåll kommer att hålla ditt innehåll uppdaterat och ditt publikum intresserat. Över tid kommer du att upptäcka vilka typer av innehåll som verkligen träffar ditt publikum, så att du kan fokusera mer på det. Här är några idéer för olika typer av Instagram-innehåll du kan testa.
Inspirerande citat
Ja, vi vet. Att posta citat på Instagram kan vara så tråkigt. Men vi pratar inte om “Lev, skratta, älska” här. Vi pratar om citat som direkt relaterar till ditt varumärke och din bransch.
Bakom kulisserna-bilder
Mer och mer är användare intresserade av vad som händer i vardagen för influencer och varumärken som de följer på plattformen. Ditt publikum följer dig av en anledning – vanligtvis för att de gillar dig, dina produkter och tjänster, eller det innehåll du erbjuder. Att dela vad som händer bakom kulisserna är ett enkelt sätt att koppla på en djupare nivå med dina följare.
Använd bildkaruseller
Karuseller är ett bra sätt att dela samlingar av bilder med dina följare. Du kan visa flera produkter, en grupp bilder från en fotosession eller händelse, ditt eget innehåll, eller till och med berätta en historia med karusellinläggen. Här är en illustration:
Posta mer videoinnehåll
Video är otroligt engagerande och sticker ut bland de oändliga stillbilderna i överfyllda Instagram-flöden. Vi rekommenderar att du postar mer videoinnehåll, särskilt innehåll som inte är beroende av ljud. “How-to”-videor är särskilt populära på Instagram. Det är viktigt att inkludera undertexter för att nå användare som inte lyssnar på ljud medan de scrollar (och det finns många av dem). Dessutom är undertexter utmärkta för tillgänglighet, vilket blir ett signum för varumärken och influencers som publicerar innehåll för mer än bara ökad försäljning.
Använd Instagram Stories
Instagram Stories är en av Instagram-marketing trenderna som bara fortsätter att öka i användning. De ger varumärken och influencers en chans att vara mer ärliga och autentiska. Du behöver inte videoproduktion för detta populära Instagram-innehåll. Du kan nu också framhäva Stories som du vill ha tillgängliga längre än de standard 24 timmarna. Detta är otroligt användbart om du ständigt svarar på samma frågor från följare, eller om du vill framhäva användargenererat innehåll eller dela kampanjer. Danska komikern Sofie Hagen använder Story-highlights med stor effekt, inklusive en FAQ, en välkomsthighlight och mycket mer.