Blog

Sosiale medier strategi (2022)

“Sociala medier är bra för varumärken som Netflix, Amazon eller Google, och det är inte för småföretag!”

Det är vad de flesta tycker.

När det kommer till marknadsföring på nätet tar de flesta avstånd för att de inte vet tillräckligt. Man tror att sociala medier är reserverade för roliga människor och stora företag, och inte de små. Du kan även köpa följare på instagram

Och om du dessutom tycker att sociala medier är valfria för ditt företag, så förlorar du otroligt mycket. Och att ha ett företag och inte försöka sig på sociala medier kan resultera i enorma försäljningsförluster.

Men om du använder sociala medier , på ett bra sätt – då öppnar det många nya möjligheter för ditt företag.

I det här inlägget ska vi prata om sociala medier och hur de kan skapa tillväxt.

Sociala medier och tillväxt för företag

Mer än 3,5 miljarder människor använder sociala medier aktivt, och alla företag kan dra nytta av denna användarbas. Undrar hur

De flesta småföretag är lokalt fokuserade och föredrar att veta hur den lokala aspekten fungerar bra, men de kan börja marknadsföra på nationell basis.

Därför kan sociala medier vara ett bra sätt att marknadsföra dina företag. Ett stort och bra ställe där du kan marknadsföra till en mycket stor grupp, med mycket billig användning av pengar.

Och dagens kunder har ett otroligt större förtroende för företag som syns på nätet.

En annan anledning till att du måste överväga det är att det också är kostnadseffektivt . Du kan nå en bred publik över hela världen och åtminstone hela Norge med några hundralappar.

Dessutom vill kunderna ha större kontakter med företag, och samtidigt ha en närmare relation till dem.

Hur man använder sociala medier för företag (beprövade tips)

Definiera ett mål

  • Hundratals företag som tävlar mot varandra, ta reda på var du vill synas mest.
    • Vissa använder Facebook och andra använder Instagram / Youtube

Utan ett tydligt, väldefinierat mål kan du inte använda sociala medier. Det är som att bli blind. Innan du marknadsför dina produkter eller lägger upp innehåll måste du sätta upp bra mål för ditt företag.

Engagemang och användare som svarar på dina inlägg och innehåll är utan tvekan en bra början – men du kanske vill definiera fler mål än så.

Ett bra mål är också att ta reda på hur man konverterar trafik.

Ta reda på vem din målgrupp är

Att förstå din målgrupp är det mest avgörande du kan göra som företagare.

Utan att definiera dem vet du inte vad de vill ha – skapa gärna personas om dina kunder.

När du väl vet vem din målgrupp är är det lätt att ta reda på vilka de är och vilken typ av innehåll de gillar.

Att hitta din målgrupp låter dig också veta vilken social medieplattform som fungerar bäst för ditt företag. Till exempel använder 75 % av personer i åldern 18-29 aktivt Instagram. Medan endast 20 % av personer i åldern 50 till 64 är aktiva på Instagram.

Så om målgruppen är de yngre. Så det är ofta lättare att marknadsföra dem där, köp Instagram följare också om du behöver den starten. Men om du vill rikta dig mot en äldre målgrupp kanske du vill överväga andra plattformar.

Hur hittar du din målgrupp, eller vem kunden är?

  • Gör en persona. Vad gör de på fritiden? Var jobbar de? Vart bor dem?
  • Ta reda på vilka sociala medier de använder, intervjua dem gärna.
  • Andra konkurrenter, vem riktar de sig mot? Du kan hitta lite information om dem.
  • Skicka dem enkäter efter att de har gjort ett köp, så att du kan få mer information om det.
  • När du vet vem din kundgrupp är är det en bra idé att veta hur ofta du bör publicera innehåll

Innehållskalender är en bra idé att vara “konsekvent”

Organisera ditt innehåll så att det är så enkelt som möjligt att lägga upp innehåll.

Planera gärna vad ditt innehåll ska bestå av, vecka efter vecka – så att du enkelt kan producera innehåll.

Om du är osäker kan du titta tillbaka för att gå tillbaka till din plan.

Att upprätthålla ett jämnt “flöde” av inlägg kommer att göra det enkelt för dig att återgå till planen och ha en stadig följarbas.

Så här kan du få fler följare på Instagram med innehållskalender

  • Sätt upp målet för hur mycket du vill publicera och vilken typ av innehåll du vill publicera.
  • Se till att ta reda på vilket verktyg du vill använda. Finns t.ex. hotsuuite eller HubSpot.

Använd gärna även ExCel om det är något du tycker är lättare.

  • Innan du väljer din strategi för sociala medier, ha dessa saker klart.
    • Innehållstitel
    • Typ av innehåll
    • Person
    • Publiceringsdatum
    • Olika anteckningar
    • Länkar till källor

Börja lägga upp innehåll för att få fler följare

Nu när du har gjort alla planer, låt oss börja lägga upp innehåll.

Det kan tyckas lätt att bara lägga upp innehåll, men det här är förmodligen den svåraste delen av det hela.

Det är därför det är bäst att ha idéer tydligt.

Lista över sociala medier:

  • Du kan överväga att använda annan trafik.
  • Du kan använda sociala medier för att marknadsföra dina produkter på giveaways.
  • Frågesporter och omröstningar hjälper dig mycket.
  • Du kan marknadsföra allt, men kom ihåg att lägga upp regelbundet innehåll innan du marknadsför din produkt.

Det kan verka överväldigande att börja, men kom ihåg att ta ett steg i taget.

Genom att lägga grunden kommer du att ha mycket lättare att kunna lägga upp innehåll och sedan behålla motivationen att fortsätta.

Kom ihåg att svara dina följare!

Om du vill implementera en bra strategi på sociala medier, kom ihåg att du då måste vara aktiv på dina användare och även svara på dina följare.

Det behöver inte alltid vara mycket utan bara att du märker dina kunder är viktigt. Och en viktig strategi för att hålla dina kunder nöjda. Du kan göra till exempel

  • Dela värdefullt innehåll med andra för dina följare.
  • Dela också bra feedback och tack.
  • Kom ihåg att visa bilder på anställda och företaget!
  • Du kan köra olika möten och frågerundor!

När är det bäst att posta på Instagram?

Som ni vet finns folk på eller Tiktok – och andra sociala medier vid olika tidpunkter, så det är svårt att alltid hitta den bästa tiden att lägga upp. Som ditt konto och närvaro på sociala medier kan du se när din kundgrupp har störst engagemang med Instagram.

Enligt HootSuite är den idealiska tiden att göra inlägg på sociala medier i allmänhet klockan 10:00 på tisdag, onsdag och torsdag. Då är det klokt att använda dessa tips!

  • Ta reda på när din följare är mest aktiv och när du får flest likes . Är det på kvällen eller på dagen?
  • Innehållet du la upp som gav bäst resultat, när lades det upp?
  • Se vad dina konkurrenter gör och försök att kopiera dem och göra det ännu bättre!

Använd Instagram- eller Tiktok-trender så att du har en bra strategi!

Följ alltid vad som händer i sociala medievärlden , det är en otroligt viktig del av strategin för att få mer engagemang för företag.

Tänk på vad din skapade persona som vi pratade om tidigare följer. Och vilken typ av innehåll de gillar! Försök att hitta och skapa innehåll som de också gillar!

Att följa dina konkurrenters flöden är också ett bra sätt att hitta en bra strategi för sociala medier.

Budget för sociala medier och din strategi

Budget är viktigt, och det gäller både stora och små företag.

Att ha en budget gör det enkelt för dig att maximera vinsten du kan göra från sociala medier.

Om du undrar exakt hur mycket du ska ha i din budget så är det skillnad från företag till företag.

Men vi tycker att B2B så att du ska lägga 2-5% av hela din budget på marknadsföring, och detta ska finnas med på sociala medier också.

Utifrån ovanstående kommer ett litet företag att behöva en marknadsföringsbudget som sträcker sig från 20-100 tusen kronor om året.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *